0481-30242 info@heidemans.se

I spåren av Covid-19

I spåren av Covid-19 är det väldigt få saker i samhället som inte påverkas i någon utsträckning. Den svenska regeringen har sjösatt olika stödåtgärder i syfte att underlätta för de som drabbas. 

Det är självfallet viktigt att veta dels vilka möjligheter som står till buds men även vilka regler som måste följas. Skatteverket har en sammanställning över de olika åtgärder som finns för respektive aktör. Har du ytterligare frågor är du välkommen att kontakta oss. 

Hösten bjuder på nya möjligheter!

Efter en sommar med lite ledighet och semester är det nu dags att kicka igång hösten på allvar. Hösten är också ett utmärkt tillfälle att komma i ordning, förändra och utveckla saker mot det bättre. Att reflektera över sin rutiner och sätt arbetssätt är en naturlig del i att utveckla både sig själv och sin verksamhet.

Här hittar du höstens viktiga datum för dig som företagare.

Ett säkert vårtecken

Våren har nu äntligen anlänt till vår trakt och jag vill passa på att önska alla kunder en trevlig valborg. Ett säkert vårtecken är att man i början av maj ska lämna in sin inkomstdeklaration.  Jag ansöker dock alltid om extra tid för mina kunder, så då har vi tid till den 15:e juni. För nya kunder finns det dock fortfarande möjlighet att ansöka om anstånd – hör av er snarast så hjälper vi till! Ett tips till er som gör er deklaration själv på skatteverkets hemsida är att inte vänta till sista dagen. Skatteverkets hemsida har varit överbelastad flera gånger den senaste tiden när det varit dags att lämna momsdeklarationer. Nu är det ännu fler som ska logga in så det finns risk för att det är långa svarstider och svårt att komma fram.

Skatteverket i siffror

Visste du att den genomsnittliga kötiden (telefon) till Skatteverket var 15 minuter och 14 sekunder under 2017? Det är en ökning med 24% sedan 2016. Man svarade på 3,3 miljoner samtal i Skatteupplysningen under året. Därtill besvarande man en halv miljon frågor via e-post. Skatteverkets årsredovisning innehåller en hel del siffror och fakta. Det som är slående är den snabba teknikutvecklingen. Vid ingången av 2017 hade 741 000 privatpersoner och företag en digital brevlåda för säker myndighetspost. Denna siffra har ökat till över två miljoner vid årets slut! Det är ingen vågad gissning att denna utveckling kommer att fortsätta. Med ny teknik och nya lösningar kommer också nya möjligheter för dig som företagare. Rätt utnyttjad kan ny teknik ge dig både högre lönsamhet och en bättre vardag då du kan fokusera på rätt saker. Hör av dig så hjälper vi dig framåt!

Bokslutstider!

Nu är det dags att tänka på bokslut och deklaration om man har kalenderår. Är det så att du själv sköter bokföringen under året så kan vi hjälpa till med bokslutet.  Den här tiden på året är vår brådaste tid så funderar du att kontakta oss, vänta inte för länge. Längre fram i vår kan vi ha svårt att ta in nya kunder på kort varsel. Behöver du hjälp med bokföring så fixar vi det också! Det börjar ju också närma sig deklarationstider. Kanske har du sålt en fastighet och behöver hjälp med en bilaga för detta? Vi fixar självklart även detta! Vi har nu haft kontoret i Nybro i nästan två år. Det har varit en spännande och trevlig tid. Verksamheten har utvecklats och vi har fått nya kunder.  Kundkontakterna har blivit fler sedan vi flyttade lite mer centralt. Vi tycker att det är trevligt när kunder tittar in, alltid finns det något stort eller smått man ventilera. Kanske står man som företagare inför en utveckling av sin verksamhet och kan då behöva någon att bolla sina funderingar med. Slå en signal eller titta in så kan vi bidra med både erfarenhet och engagemang!